Het was ergens in 2003

Je kent ze vast wel. Mensen die met hun pen spelen als ze gespannen zijn. Het hoeft niet zoveel te betekenen hebben maar het kan duiden op stress. Ik heb jaren achter elkaar veel stress gevoeld. Wanneer dat begonnen is weet ik niet meer. Wanneer het zich openbaarde wel. Het was ergens in het voorjaar van 2003. Ik had een vervelend gesprek gehad met mijn directeur waarna ik teleurgesteld achter het stuur van mijn auto kroop. Onderweg van Amsterdam naar huis kreeg ik het benauwd en begon mijn hele lijf te tintelen. Ik reed op de linkerbaan op de A4 en ik bevond me tussen de Schiphol tunnel en het Brugrestaurant. Ik kreeg bijna geen adem meer en ik wilde maar één ding. Heel snel de auto uit. Ik was van plan te stoppen bij het tankstation ter hoogte van het Brugrestaurant. Die paar honderd meter zou me nog wel lukken. Ik kreeg het nog benauwder en ik werd bang. Bang om door een hartaanval te worden overvallen. Het ging niet meer en ik trok zonder te kijken mijn stuur naar rechts en even later stond ik stil op de vluchtstrook. Gelukkig reed er op dat moment niemand op een van die andere rijbanen.

Stress is een verzamelnaam voor alle factoren die je uit balans halen. Het is een subjectieve ervaring. Wat voor de een stressvol is, kan op de ander geen enkele indruk te maken. Verder wordt er onderscheid gemaakt tussen gezonde en ongezonde stress. Gezonde stress is een prikkel die leidt tot verhoging van de belastbaarheid en is dus functioneel. Tot aan de grens. Ga je over de grens dan is er sprake van ongezonde stress. Die grens ligt bij iedereen ergens anders. Ik had mijn grens heel duidelijk overschreden. Gevolg was dat ik in de auto een heftige hyperventilatie aanval kreeg.

Stress veroorzaakt een lawine aan fysiologische reacties met als gevolg dat:
  • Je bloeddruk omhoog schiet.
  • Je immuunsysteem wordt onderdrukt.
  • Je spieren worden afgebroken.
  • Je trek krijgt in zoet en vet voedsel. 
Chronische stress gaat nog een stapje verder:
  • De stabiliteit van serotonine, dopamine en endorfine, verantwoordelijk voor tevredenheid, helderheid, kalmte en levenslust, wordt verzwakt.
  • De hartslagvariatie die bij een vitaal mens hoog is, is nu laag met een kans op fatale gevolgen.
  • De overproductie van cortisol, het stresshormoon, kan leiden tot diabetes en hart en vaatziekte.
Gelukkig is er steeds meer kennis over stress. Er bestaat helaas geen kant en klare oplossing voor ontstressen. Je kunt in therapie gaan maar je kan zelf ook belangrijke stappen zetten:
  • Ga bewegen aangezien dit de eetlust remt en de stemming verbetert
  • Word je er bewust van dat rust, verbondenheid en intimiteit een genezende werking hebben. 
  • Train je hartslagvariatie voor een optimale fysiologische staat.
Maar bovenal. Zoek uit wat die ongezonde stress veroorzaakt. Is het je werk, partner of wat dan ook? Doe er wat aan. Betrap je jezelf al friemelend aan je pen? Overweeg dan serieus de aanschaf van een anti-stress pen (helaas nog niet te koop).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten