Zo, nu eerst een...

Ik word rusteloos als ik langer dan één uur op m'n kont zit. Dan moet ik even mijn benen strekken. Ik offer me dan graag op om even koffie voor mijn collega's te halen. Tegenwoordig kun je je collega's makkelijk even mailen of bellen om iets te vragen. Waarom zou je je computer ook alleen laten? Stel je voor dat er een belangrijk mailtje binnenglipt. Als ik mijn collega wat te vragen heb, ga ik bij voorkeur bij hem langs. Helemaal mooi als hij een paar verdiepingen van mij vandaag zit. Even lekker een sprintje door het trappenhuis.

De benen worden zo nu en dan gestrekt. Maar aan ons lijf zit ook nog een bovenkant. We zitten de hele dag naar ons computerscherm te turen. Lekker onderuit gezakt of voorover gebogen. Beide houdingen zijn funest voor onze rug. Daar mogen we best een beetje zuiniger mee omgaan. Wie heeft er regelmatig last van zijn onderrug, nek of schouders? In 2007 zijn bij 1.7 miljoen mensen nek- en rugklachten gediagnosticeerd. Let
 eens op je zithouding. Je zou jezelf eens moeten filmen om te zien hoe je erbij zit. Onderbreek je werk regelmatig met een oefening om je bovenlijf op te strekken. Vijf voordelen:
  • Je wordt alerter doordat je even iets anders doet
  • Je voorkomt verklevingen en verharding van fascie (bindweefsel rond je spieren, botten en gewrichten)
  • Je corrigeert je houding door het opstrekken van fascie
  • Je reset je gedachten
  • Je bloedcirculatie wordt verhoogd door diepe buikademhaling
De oefening, je zou 'm Workbreak kunnen noemen, voer je dagelijks een aantal keer uit. Gewoon achter je bureau, samen met je collega's. In de praktijk verhoogt de oefening het algemeen welzijn en de productiviteit. 
Zo, nu eerst een... Workbreak
  • Benen ontspannen en op heupbreedte
  • Borst opstrekken, voel je onderrug
  • Kin intrekken (induwen met je hand)
  • Armen langszij, schouders laag
  • Vingers maximaal gestrekt en gespreid, handen komen op
  • Draai de armen naar buiten toe open, schouderbladen naar elkaar toe, houdt deze houding vast
  • Sluit je ogen, haal 10 keer rustig en diep adem, door je neus, blaas uit door je mond
  • Open je ogen, tuur naar iets vers dat moeilijk te lezen is, bekijk iets van heel dichtbij, herhaal 10 keer
  • Ontspan je lichaam, rol je schouders, schud even alles los
Voor de echte professionals is er nu de GymyGym, de work-outstoel. Voor nog geen $ 600 kun je helemaal los.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten