Investeer in een relatie met je eten

Sinds ik paleolitisch eet, besteed ik meer tijd aan de bereiding van mijn maaltijden. Een vers fruit ontbijtje klaarmaken kost meer tijd dan een paar boterhammen smeren. En datzelfde geldt ook voor een salade voor de lunch. Doordat ik meer tijd besteed aan de bereiding geniet  ik meer van de maaltijd. Besteed tijd aan je eten – zowel het klaarmaken als het eten zelf – en leer je voeding kennen. Bouw als het ware een relatie op met gezonde voeding. We besteden heel veel tijd aan persoonlijke relaties, maar aan de brandstof van ons lijf besteden we erg weinig aandacht.

Ik geniet van elke maaltijd door met zoveel mogelijk aandacht te eten. Dat heet bewust eten. Met aandacht eten betekent dat je jouw multitask talent even aan de kant zet. Dus geen TV, smartphones of andere zaken die je afleiden waarmee je bezig bent: eten. Je maakt gebruik van je zintuigen ruiken, proeven, voelen, zien en horen. Een bijkomend voordeel van je focus op eten is dat je er minder door gaat eten. Hoe bouw je een relatie op met je eten? Door te letten op de TASTE: Temperatuur, Aroma, Smaak, Textuur en Emotie.

De temperatuur van eten is erg belangrijk. Eten dat de juiste temperatuur heeft, is extra lekker. Dat vergt nogal wat van je organisatievermogen: elk onderdeel van de maaltijd moet op hetzelfde moment gaar zijn. Oefening baart kunst. Hoe beter je relatie met je voeding is, des makkelijker het wordt om het klaar te maken.

De aroma, smaak en de textuur bepalen de flavour van een gerecht. Overal op je tong kun je alle smaken waarnemen. Wist je dat je naast de smaken zoet, zuur, zout en bitter ook umami kunt proeven? Hiervoor zorgt de stof glutamaat. Deze geeft een hartige smaak die voorkomt in de Aziatische keuken. Smaak wordt voor een groot gedeelte beïnvloed door de aroma van een gerecht. 95 procent van de flavour wordt bepaald door de aroma, ofwel geur. Daarom ‘proef’ je eten nauwelijks als je verkouden bent. Er zijn slechts vijf smaken, maar er bestaan duizenden verschillende geuren. Textuur heeft te maken met wat je voelt in je mond als je voedsel kauwt en doorslikt. Je kunt hierbij denken aan knapperig, zacht, smeltend, stroef, glad, hard, stroperig, kruimelig, sappig, vezelig, romig en vettig. Neem bij elke hap de flavour bewust waar. Terwijl ik dit schrijf en aan mijn lunch denk, loopt het water me in de mond.

Wat beweegt je om te eten? Vraag jezelf bij trek af of je je mond of maag voedt. Als je het voor je mond doet, dan worden jouw smaakpapillen gevoed en daar kunnen allerlei emoties aan ten grondslag liggen. Wil je je maag voeden, eet dan waar je cellen om vragen. Jouw cellen schreeuwen om aandacht! Doe jezelf een plezier en eet zoveel mogelijk vers. Jouw cellen hebben namelijk geen idee wat ze aanmoeten met bewerkte producten waaraan allerlei onnatuurlijke stofjes zijn toegevoegd.

In een eerder artikel heb ik geschreven over de geluksinterventie dankbaarheid. Of je nu bij de Mc Donalds zit of een chique maaltijd nuttigt, waardeer de voeding die je wilt eten. Realiseer je dat je dankzij je lichaam, dat je onder andere verzorgd door goede voeding, je allerlei leuke dingen kunt doen. Laat daarom het voedsel, dat je lichaam niet nodig heeft, zoveel mogelijk staan.

Uit onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig Yoga beoefenen meer aandacht hebben voor hun eten. Dat vind ik niet vreemd aangezien Yoga leert je door beweging, ademhaling, aandacht en ontspanning evenwicht te brengen in lichaam en geest. Je bent in staat om alles met veel meer aandacht, in het hier en nu, te doen. En daar draait het uiteindelijk om.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten