"Is er leven op Pluto?"

"Is er leven op Pluto
Kun je dansen op de maan
Is er een plaats tussen de sterren
Waar ik heen kan gaan
Is er leven op Pluto
Kun je dansen op de maan
Is er een plaats tussen de sterren
Waar ik heen kan gaan

'k Heb getwijfeld over België
Omdat iedereen daar lacht
'k Heb getwijfeld over België
Want dat taaltje is zo zacht

'k stond zelfs in dubio
Maar ik nam geen enkel risico
'k heb getwijfeld over België
'k stond zelfs in dubio
Maar ik nam geen enkel risico
'k heb getwijfeld over België"

Wie heeft er in de jaren tachtig niet meegezongen met deze hit van Het Goede Doel? Als ik het liedje hoor, blèr ik nog altijd luidkeels mee. Wat een energiek nummer! Zou jij in het buitenland willen wonen? Wat is voor jou de reden om daar naartoe te gaan? Ik zou verhuizen naar een land waar de werkdruk lager is, waar men nog nooit van de bonuscultuur heeft gehoord, de mensen socialer met elkaar omgaan, het eten lokaal wordt verbouwd, de natuur veel meer wordt gerespecteerd, de mensen langer gezond leven. Ik kan de lijst langer maken maar deze punten vind ik belangrijk.

Ik wens mezelf een lang en gezond leven toe. Garanties krijg ik niet maar ik heb gekozen voor een gezonde leefstijl. Over hoe ik dat doe, kan ik heel wat schrijven. Wie mijn blogs leest, kan met die kennis een start maken zijn of haar leefstijl te veranderen. Het is niet eenvoudig maar het is leuk en de moeite waard. Als je er tenminste voor open staat.

Vorige week werd ik door een lezing van Albert Sonnevelt geïnspireerd. Hij vertelde over gebieden in onze wereld waar mensen gezond oud worden. Zij leven in harmonie met hun omgeving. Iets wat we in onze westerse maatschappij bijna volledig zijn kwijtgeraakt. Stress lijkt in deze gebieden nog niet te zijn doorgedrongen. De bewoners leven in een rustig tempo, waarbij ze wel hard en lang werken. Het is echter vooral fysieke arbeid, zonder al teveel psychische druk. Ze kennen, net als wij, hun emotionele tegenslagen. Ook zij krijgen te maken met verlies en rouw. Maar door een sterke onderlinge sociale band wordt dat verdriet meer gezamenlijk gedragen. Met behulp van sterke tradities en rituelen is er voldoende ruimte om heftige gebeurtenissen een plaats te geven.

Wetenschappers hebben deze gebieden in kaart gebracht. In deze zogenaamde ‘Blue Zones’ leeft de bevolking zonder diabetes, hart-en vaatziekten en reuma. Deze levende voorbeelden van vitaliteit wonen op het Japanse eiland Okinawa, het Griekse eiland Ikaria, in Sardinie, Costa Rica en Loma Linda in Californië.

De mensen die in Blue Zones leven, delen gemeenschappelijke leefstijl kenmerken die bijdragen aan hun lange levensduur. Zij:
  • plaatsen de familie voor de rest 
  • roken niet
  • eten vaak voedsel met een plantaardige basis (veel peulvruchten) 
  • hebben een fysieke leven 
  • zijn sociaal actief
Je hoeft niet te emigreren om gezond oud te worden. Leef bewust en leer van de leefstijl van de Blue Zone mensen. Leef zoals hen en blijf voor altijd jong.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten