Geluksinterventie 10: maak een keuze

We kunnen onszelf trainen om gelukkiger te worden. Vandaag de laatste interventie uit een serie van 10.

Omdat dit de laatste interventie is, wil ik het thema 'maak een keuze' verbinden aan mijn eigen persoonlijke ervaring. Wat mij fascineert is de invloed die we zelf kunnen uitoefenen op ons geluk. De afgelopen 10 weken heb ik geschreven over geluksinterventies. Deze kunnen je helpen om je geluk op heel eenvoudige manier te vergroten. Dat heb ik niet zelf verzonnen, dat is onderzocht.

Ik heb me heel wat jaren ongelukkig gevoeld. De ergste waren toen ik last had van hyperventilatie. Ik had het niet naar mijn zin op het werk en de kaars in mijn ‘liefdes’ relatie was gedoofd. Mijn kinderen waren toen allebei nog erg jong en zij konden mij niet gelukkig maken. Ik vertelde mijn moeder een aantal jaar geleden hoe zwaar ik het leven in die jaren heb ervaren en dat ik vaak gedachten had om eruit te stappen. Ik was toen zwaar depressief, denk ik. Het is nooit gediagnosticeerd omdat ik uit het ‘circuit’ wilde blijven. Ik wilde het zelf oplossen. Ik wist niet hoe maar ik vertrouwde erop dat het goed zou komen.

Begin 2006 besloten mijn toenmalige vrouw en ik uit elkaar te gaan. Ik durfde in eerste instantie niet vanwege de kinderen. Met hulp van een mediator zag ik in dat het de beste optie was. Ik kwam in aanraking met spiritualiteit en na het lezen van een aantal boeken kreeg ik een meditatie week van mijn moeder kado. Een week lang in stilte mediteren heeft me anders in het leven gezet. Ik begon weer plezier in het leven te krijgen. Medio 2007 leerde ik mijn huidige vrouw kennen. Ik heb nu een relatie waar liefde, vertrouwen en respect betekenis hebben gekregen. En voor mijn kinderen hebben we een stabiele basis gelegd.

Op mijn werk ging het eind 2007 mis. Gebrek aan betekenisvol werk leverde overspanning op en brak er voor mij een tijd van bezinning aan. Ik wilde wat anders. Maar wat? Één van mijn talenten is dat ik goed ben in het coachen van mensen. Medio 2008 ging ik werken als manager bij een groot media bureau en mijn belangrijkste opdracht was ‘rust brengen in de tent’.  Ik heb gewerkt aan mijn coachvaardigheden en dat leverde mij zo veel voldoening op dat ik besloot een opleiding te beginnen. Eentje waarbij ik anderen kan helpen met het verbeteren van hun leven. Ik koos voor de opleiding vitaliteitcoach. Vitaliteit staat voor levensenergie en anderen helpen met het blijvend verhogen ervan heb ik mezelf als doel gesteld.

Na mijn depressieve jaren heb ik een aantal keuzes gemaakt die mijn leven een stuk plezieriger hebben gemaakt: stoppen met roken, meer gaan hardlopen, kiezen van werk waarvan ik energie krijg, stoppen met een energie slurpend huwelijk, doen van vrijwilligerswerk, kiezen van een opleiding die bijdraagt aan mijn levensdoel, stoppen met relaties die niks opleveren, investeren in relaties die de moeite waard zijn. Volgens de setpoint theorie zouden mijn keuzes mijn geluk slechts op korte termijn beïnvloeden. Op lange termijn zou het geluk niet wezenlijk veranderen. Het geluk zou zich stabiliseren rondom het setpoint, dat in het begin van ieders leven is “bepaald”.

Uit onderzoek van de Universiteit van Melbourne blijkt dat 50 procent van het geluk door onszelf wordt bepaald. Met name leefstijl, partner, religie, werkuren en maatschappelijke participatie spelen een belangrijke rol. Als ik deze factoren naast mijn verhaal leg, vallen er toch wel heel veel puzzelstukjes op hun plaats. Het heeft voor mij heel lang geduurd voordat ik in de gaten had wat mij gelukkig maakt. Mijn belangrijkste boodschap is dan ook om af en toe rust te nemen en na te gaan waarvan je echt gelukkig wordt. Maak dan ten aanzien van de factoren waarop je invloed hebt duidelijke keuzes.

Gelukkiger worden is een keuze. Jouw invloed hierop is groot. Maak een keuze. Een plan kan je helpen om de keuze uit te voeren.

Een gelukkig leven!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten