Een powernap geeft je vleugels

Rijkswaterstaat rapporteert over 2009 dat in de avondspits ruim twee keer zoveel dodelijke slachtoffers vielen als in de ochtendspits. Health & Performance bureau Lifeguard wijst een verlaagd energieniveau aan het einde van de dag aan als één van de mogelijke oorzaken. Vermoeidheid is een belangrijke oorzaak van fouten en ongelukken aan het einde van de dag.

Een interim opdracht in Zwolle kostte me al gauw drie uur snelweg per dag. Voor de spits de deur uit, intensief werken en na zessen weer naar huis. Eenmaal thuis kon ik nog net mijn kinderen een zoentje geven. Gemiddeld twee keer per week moest ik onderweg naar huis mijn auto parkeren omdat doorrijden onverantwoord was. Van vermoeidheid kon ik mijn ogen niet meer openhouden.

Volgens Lifeguard dienen we rekening te houden met onze fysiologische agenda. Daarmee zijn we in staat onze energie aan te vullen door onder andere te zorgen voor een voedzame lunch, ontspanning en lichaamsbeweging. Zijn we er dan? De basisvoorwaarde om vitaal de dag door te komen is een goede nachtrust. En als we ons dan ook nog eens afstemmen op onze energie behoefte kunnen we top prestaties leveren.

Volgens de NSWO is meer dan de helft van de Nederlanders moe bij het opstaan en ruim een kwart voelt zich vaak slaperig. Het lijkt erop dat we allemaal chronisch slaap tekort hebben, een slaapschuld. Die halen we gedurende de dag enigszins in met hazenslaapjes, die tot 10 seconden kunnen aanhouden. Dit kan leiden tot levensgevaarlijke situaties, zeker als deelnemer van het verkeer. Onze slaap bestaat uit cycli van grofweg 90 minuten, waarbij we oppervlakkige, diepe en de REM slaap fases kennen. Naarmate de nacht vordert, zal de verhouding van deze fases veranderen met een groot aandeel van diepe slaap, in het begin van de nacht en een levendig deel van REM slaap, vroeg in de ochtend.

We kennen allemaal de zogenaamde middagdip. Volgens sommigen zou dit het gevolg zijn van zwaar en verkeerd eten, veroorzaakt door voedsel dat de suikerspiegel omhoog jaagt. Anderen concluderen dat dit het gevolg is van slaapschuld. De middag is namelijk een tijdstip, waarin diepe slaap een groot aandeel heeft in de slaapcyclus. Mensen die na middernacht naar bed gaan, missen een deel van de diepe slaap uren en betalen daar in de eerste helft van de middag de prijs voor. De lunchdip is mogelijk gewoon slaapschuld, want voor de dip als gevolg van een verhoogde suikerspiegel bestaat geen enkel bewijs.

Als ik in slaap dreigde te vallen, parkeerde ik de auto en deed een powernap. Na een kwartier had weer genoeg energie om veilig naar huis te rijden. Diverse onderzoeken hebben inmiddels aangetoond, dat het doen van een dutje van 15 minuten, zal leiden tot verhoogde concentratie en reactiesnelheid. De Telegraaf berichtte hier recent over. Ik heb overdag ook wel eens behoefte aan zo'n dutje. Herkenbaar? Wat je kan doen is tijdens de lunchpauze je ogen sluiten, bijvoorbeeld in je auto en je bent de rest van de middag alert. Maar belangrijker nog is het nemen van voldoende nachtrust. Want aan minder slapen wen je niet, je bouwt echt een slaapschuld op.

Lifeguard heeft nog een aantal praktische tips om overdag je energieniveau op peil te houden:
  • Informeer bij je leidinggevende naar de mogelijkheden voor Het Nieuwe Werken. Zo kun je beter zelf je dag en energie indelen.
  • Zorg voor voldoende rustmomenten tijdens de werkdag. Houd rekening met de natuurlijke dips en wacht niet te lang met pauze nemen.
  • Neem aan het eind van de werkdag de tijd om gedachten en frustraties te verwerken. Ga bijvoorbeeld eerst sporten of iets creatiefs doen. Pak geen nieuwe, ingewikkelde taken meer op.
Ben je overdag regelmatig moe? Beantwoord dat de volgende vragen:
  1. Ga ik op tijd naar bed?
  2. Word ik uitgerust wakker?
  3. Kan ik overdag mijn energieniveau managen?
Het is erg gemakkelijk om een Red Bull of een kopje koffie te pakken als je iets meer energie nodig hebt (lees recent verschenen artikel). Dit leidt, zoals je kunt raden, helemaal niet tot een oplossing, maar maskeert alleen maar het probleem. Je kunt ook overwegen om aanstaande zaterdag 26 maart tijdens de Nationale Slaapdag informatiebijeenkomsten over slaapproblemen bij te wonen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten