Waar gebruik jij je slaapkamer voor?

Ik zou willen dat ik elke dag uitgerust wakker word. Regelmatig ben ik tussen 4.00 en 5.00 uur wakker en kan ik zelden nog inslapen. Dan lig ik de woelen totdat die verdomde wekker gaat. Dat is meestal tussen 5.30 en 6.00 uur. Gelukkig zijn de meeste nachten goed. Als ik dan 's avonds op mijn kussen plof, is het eerste geluid dat ik weer hoor mijn wekkerradio. Heerlijk om zo wakker te worden. Als ik moe wakker word, heb ik daar overdag last van. Zeker halverwege de middag. Dan zou ik het liefst mijn ogen willen sluiten.

Meer dan 40% van de Nederlanders vindt dat ze te weinig slapen. Door structureel te kort slapen, bouw je een slaapschuld op. Als dat over een langere periode gebeurt, kan dat serieuze consequenties hebben voor je gezondheid. Veranderingen treden op in de suikerhuishouding, bloeddruk, immuunsysteem en je wordt vatbaarder voor ontstekingen. In het dagelijkse leven voel je je minder vitaal, reageer je minder alert en hebben je prestaties er onder te lijden. Door goed te slapen voel je je vanzelfsprekend vitaler en fitter. Wat kun je doen om goed uitgerust wakker te worden?

Weet dat slapen een gedragspatroon is dat je kunt veranderen. Het NSWO, waar ze verstand van slapen hebben, raadt onder andere het volgende aan om makkelijker in slaap te vallen:
  1. Ga alleen naar bed als je slaperig bent. 
  2. Doe, als je na een kwartier niet slaapt, in een andere kamer ontspannende activiteiten en ga daarna weer naar bed. Als je gestrest bent, probeer dan je gedachten naar het moment te verplaatsen en je lichaam te ontspannen. De progressieve spierontspanningsmethode van Edmund Jacobson kan je heel goed helpen.
  3. Zet je wekker altijd op een vast tijdstip. 
  4. Vermijd dutjes overdag. 
  5. Beperk het gebruik van cafeïne. 
  6. Gebruik je bed alleen om in te slapen. Een laptop, smartphone of TV is taboe. Voor seks wordt - gelukkig maar - een uitzondering gemaakt. 
De methode van Jacobson zou ik wat vaker kunnen toepassen. Laat ik eens ontdekken of ik er baat bij heb.

      Geen opmerkingen:

      Een reactie posten