Geslaagd, en nu?

Ik mag mezelf nu officieel Chivo Vitaliteitscoach noemen, lees ik op mijn diploma. Gisteren, 4 februari, had ik mijn praktijkexamen met een echte cliënt. Ik heb een intakegesprek afgenomen, daarna een begeleidingsplan opgesteld dat ik vervolgens mocht verdedigen. Een leuke en leerzame ervaring. En ik werd blij van de feedback van mijn examinator.


Waarom vitaliteit? Ik ben al jaren gefascineerd door alles wat met gezondheid te maken heeft. Mijn eigen leefstijl heb ik de laatste jaren drastisch veranderd. Tot 6 jaar geleden rookte ik. Tot 3 geleden had ik veel stress. Gevolgen: hyperventilatie, hoge bloeddruk, hartkloppingen, hypoglykemie, overspanning. Door die klachten ben ik gaan inzien dat mijn leefstijl grote invloed had. Die leefstijl ben ik gaan veranderen. Begin 2010 besloot ik een opleiding te gaan doen omdat ik mijn kennis over leefstijl wilde vergroten.

Waarom deze opleiding? Het niveau en de benadering gaven de doorslag. Het is een pittige HBO opleiding die gebruik maakt van de laatste wetenschappelijke kennis. Die heeft mij en mijn collega studenten vaak doen verbazen. Chivo werkt namelijk best evidence en dat betekent dat het beste wetenschappelijke bewijs de basis vormt. Harde feiten dus. En die conflicteren nog wel eens met de consensus, dat wat de bevolking algemeen heeft aanvaard. De Chivo benadering is bovendien holistisch. Er wordt een oplossing gezocht door naar de mens als geheel te kijken.

Een fysiek actief leven is belangrijk voor mij. Ik doe er alles aan om fit te zijn omdat ik me er goed bij voel. Door de opleiding ben ik er toch anders naar gaan kijken. Ik heb veel geleerd over beweegpatronen en hoe je die kunt optimaliseren. Niet alleen voor de (top)sporter maar voor iedereen. Je wilt toch ook pijn- en blessurevrij kunnen bewegen. Vitaal bewegen dus.

Goed eten vind ik ook heel belangrijk. En dan bedoel ik niet bourgondisch. Ik wil weten wat goed voor me is. In de opleiding wordt veel aandacht besteed aan het menselijke ontwerp en welke voeding daarbij hoort. Je kunt niet alles wat de voedingsmiddelenconcerns ons voorschotelen ongestraft naar binnen werken. Zie als consument door de bomen het bos nog maar. Weet wat goed voor je is. Vitaal voeden dus.

Vitaliteit heeft ook met je emoties te maken. Waar word je happy van? Waardoor gestrest? Stress heeft nogal gevolgen voor je vitaliteit. Door trainingen die ik de laatste jaren heb gevolgd, heb ik coaching vaardigheden ontwikkeld. Chivo heeft mij kennis uit de positieve psychologie bijgebracht. Daarmee ben nog beter in staat anderen te helpen hun emoties te controleren. Vitaal voelen dus.

En nu? Nu is de tijd gekomen om mijn kennis toe te passen in de praktijk. Leefstijl is een actueel thema omdat het steeds meer in verband wordt gebracht met gezondheid. Ik ga mensen begeleiden die hun leefstijl willen veranderen. Hoelang zo'n traject duurt, kan ik niet zeggen. Voor mij telt resultaat. Een basis voor een duurzaam vitaal leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten