Geluk, een kwestie van een keuze?

Wij zijn een gelukkig volkje. Volgens cijfers van het CBS is negen van de tien Nederlanders gelukkig of tevreden met zijn leven. De cijfers zijn al jaren constant. Vind ik een hoge score. Wat is de maatstaf? Ik hoor zoveel geklaag om me heen. We zeuren wat af. Want wie het goed heeft, heeft ook genoeg tijd om op kleine ergernissen te letten.

Ik ben tevreden in heel veel opzichten maar ik heb wel eens van de dagen dat ik me, net als jij, ongelukkig voel. Aan dat gevoel kun je direct wat doen want wat blijkt: 40% van het geluksgevoel kunnen we zelf beïnvloeden. Het is dus in grote mate een trainbare eigenschap geworden. De andere 60% wordt bepaald door de omstandigheden (10%) en onze genen (50%). Doordat we grote invloed hebben op ons geluk kunnen we er zelf voor kiezen. Niet door er naar opzoek te gaan - want dan zoeken we buiten onszelf - maar door onszelf te trainen. Hoe? Door een aantal interventies toe passen. Ik bespreek 10 geluksinterventies, elke woensdag één. De eerste op 9 maart, de laatste op 13 april. Veel geluk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten