Bloeien of vegeteren?

Onze innerlijke bron. Ik heb er al veel over gelezen en gehoord en het houdt me al jaren bezig. Ik ben er na het lezen van boeken als Een ongewoon gesprek met God en De kracht van het Nu zelfs in gaan geloven. Één ding wist ik zeker. Die bron wil ik vinden. Maar hoe? Antwoorden waar ik iets mee kan, heb ik nog nergens gevonden. Tot voor kort.

Eerst iets over onze ‘innerlijke bron’. Deze zoekwoorden leveren websites op die een, voor mij, te zweverige uitstraling hebben. Die sites verliezen mijn aandacht al heel snel. Ik vind spiritualiteit erg boeiend maar zodra het zweverig wordt, haak ik af. En dat vind ik jammer omdat het ontdekken en ontwikkelen van onze bron niet voorbehouden is voor de zweverige types maar bereikbaar is voor iedereen. Voel je wel eens tederheid in je hart? Raak je wel eens gefascineerd door je belangstelling? Word je wel eens geïnspireerd door je dagdromen? Dat wat je op zo’n moment voelt, een emotie, wordt je als het ware aangereikt door je bron.

De meesten van ons weten niet dat je die bron kunt aanboren om gelukkiger, creatiever en veerkrachtiger te worden. Mensen zullen hun hart wakker moeten schudden omdat hun aandacht in deze jachtige wereld te veel naar buiten is gericht. Hoe maak je die innerlijke, verdoofde bron weer wakker? Door het simpelweg vergroten van je positiviteit. Wetenschappers over de hele wereld hebben de laatste tien jaar grote ontdekkingen gedaan op het terrein van de Positieve Psychologie. Zij hebben vastgesteld dat mensen gaan groeien als ze oprechte positieve emoties ontwikkelen. Het verhogen van positiviteit verandert ons ten goede en opent ons. Een hele andere benadering dan de gebruikelijke die zich het verlichten van de pijn, dus het verminderen van de negativiteit, ten doel stelt. Zouden we met meer positiviteit de problemen in de wereld kunnen oplossen?

Heb je de wens om je psychische vermogens, mentale gewoontes, sociale banden en fysieke gezondheid te verbeteren én een positieve bijdrage te leveren aan de wereld, die het dringend nodig heeft? Begin dan nu met het verhogen van je positieve emoties. Wetenschapper Dr Barbara Fredrickson beschrijft in haar boek Positivity de tien meest voorkomende vormen van positieve emoties. De komende weken - ook in de zomervakantie periode - schrijf ik elke week over één van die emoties. Ik laat zien hoe je positieve emoties kunt ontwikkelen. De meest bekende emotie liefde bewaar ik als laatste omdat die alles omvat.

Een mens heeft naast positieve (gelukkig) ook negatieve emoties en om te illustreren hoe die tot elkaar in verhouding staan, citeer ik een mooi verhaaltje uit Positivity. “Op een avond vertelde een oude Cherokee zijn kleinzoon over een veldslag die in alle mensen woedt. Hij zei: ‘mijn zoon, die veldslag gaat tussen twee wolven in ons allemaal. De ene is Kwaad: woede afgunst, jaloezie, smart, spijt, hebzucht, arrogantie, zelfmedelijden, schuldgevoel, rancune, minderwaardigheidsgevoel, leugens, valse trots, meerderwaardigheidsgevoel en ego. De andere is Goed: vreugde, vrede, liefde, hoop, sereniteit, nederigheid, vriendelijkheid, goedheid, empathie, vrijgevigheid, waarheid, compassie en geloof.’ De kleinzoon dacht even na en vroeg toen aan zijn grootvader: ‘Welke wolf wint?’ De oude Cherokee antwoordde: ‘Degene die je voedt.’”

We stellen ons dagelijks bloot aan negatieve emoties door onder andere mediagewoontes, negatieve uitlatingen en giftige personen. We hebben niet eens door hoeveel  we ons laten voeden door negativiteit. Het tegelijkertijd verlagen van de negativiteit en het verhogen van de positiviteit heeft een enorme impact op onze vitaliteit. Uitbannen van negativiteit is geen doel op zich. We hebben er dagelijks mee te maken. Belangrijk is dat je ervoor openstaat. Dat is veel gezonder dan je ervan afsluiten.

Wetenschappers hebben ontdenkt dat de verhouding tussen positieve en negatieve emoties van invloed is op je vitaliteit. Bij de meeste mensen is die verhouding ongeveer 2:1. Zij ervaren gemiddeld twee positieve emoties tegenover één negatieve. Er zijn ook mensen waarbij die verhouding 3:1 is of hoger. Zij hebben een positiviteitsratio van tenminste 3. Deze mensen zijn ontvankelijker en creatiever én ontdekken en bouwen nieuwe vaardigheden, nieuwe banden, nieuwe kennis en nieuwe manieren van bestaan op. Zij maken optimaal gebruik van hun potentie. Het goede nieuws is dat iedereen wordt geboren met deze potentie. Iedereen heeft zijn of haar unieke bron waaruit geput kan worden. Door deze bron te voeden met positieve emoties word je uiteindelijk de beste versie van jezelf.

Hoe hoog is jouw positiviteitsratio? Doe de positiviteitstest en see it yourself. Als je hier meer over wilt weten, kan ik je het boek Positivity van harte aanbevelen. Ook ik heb de test gedaan en mijn score was 2,5. Niet gek! De test zomaar een keer doen zegt niet zo veel. Je hebt goede en minder goede dagen. Ik heb mezelf een doel gesteld en wil over 3 maanden een ratio van tenminste 3 zien. Dat wil ik bereiken door dagelijks een aantal hulpmiddelen toe te passen die in Positivity worden beschreven.

Één van de hulpmiddelen is Mindfulness waarmee ik al wat ervaring heb. Een ander hulpmiddel is 'leer en gebruik je sterke punten', waarover ik in mijn artikel "de natuur is in bloei, jij ook?" geschreven heb. En zo zijn er nog een tiental hulpmiddelen die mij zeker kunnen helpen. Een hulpmiddel dat ik zelf toevoeg is hartcoherentie waarmee ik aan het experimenteren ben. Ik kies voor een bloeiend leven en ik weet zeker dat ik niet op deze aarde ben gekomen om te vegeteren - dat wat de meesten van ons 'overkomt'. Om mijn vorderingen te zien vul ik de komende 3 maanden dagelijks de positiviteitstest in. Wie doet er mee?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten