‘Effe lekker knuffelen’

Met deze uitspraak is Ruud Benard in korte tijd beroemd geworden. Hij heeft er zelfs een CD over uitgebracht. Ook kun je hem tegenwoordig voor een fiks bedrag inhuren voor een Meet & Greet inclusief knuffel.

Heeft Ruud ons vanaf begin van deze eeuw meer aan het knuffelen gekregen? Het hartverwarmend en ontroerend filmpje "free hugs" laat zien wat er gebeurt als er op straat spontaan geknuffeld wordt. Ik voel me niet echt op mijn gemak om zo maar iemand te knuffelen. Ik vind het de normaalste zaak van de wereld om dat wel te doen met mijn vrouw en kinderen. Voor mij staat knuffelen voor intimiteit en verbondenheid. Ik vind het zelfs heerlijk om mensen waar ik van hou te omhelzen. Je gaat je er letterlijk lekkerder van voelen.



Er bestaat zelfs een knuffelhormoon. Een hormoon, oxytocine genaamd, dat wordt geassocieerd met minder angstgevoelens, dat ons genereuzer maakt en een belangrijke rol speelt bij sex en het orgasme en bij stuwing van melk tijdens borstvoeding. Je gaat mensen sneller vertrouwen met een vleugje oxitocyne, aldus een blog. En, staat erbij, het maakt je niet naïef. Op trotsemoeders.nl lees je dat Zwitserse  wetenschappers nieuwe aanwijzingen hebben gevonden dat oxytocine in belangrijke mate bijdraagt aan ons geluk. Oxytocine kan worden gebruikt tegen allerlei emotionele problemen als verlegenheid, angst en depressie. Ook zou het autistische kinderen kunnen helpen bij het verwerken van sociale signalen.

Je zou denken dat je van oxytocine een beter mens wordt. Dat wordt althans beweerd. En als je vindt dat je dat nog niet bent, koop je toch gewoon een knuffelhormoon neusspray. Kijk uit want het hormoon heeft ook minder leuke kanten en daaraan wordt weinig aandacht besteed. Oxytocine kan ook leiden tot jaloezie, leedvermaak, eigen groep of ras keuze. Het blijkt dat het hormoon betrokken is bij het versterken van alle sociale emoties en niet, zoals overwegend wordt benadrukt, alleen maar de positieve. Enige nuance is op z’n plaats.

Het is een feit dat we oxytocine nodig hebben en sex zorgt onder andere voor aanmaak ervan. Gezondheidsnet.nl adviseert om twee keer per week sex te hebben. Dan hebben de meeste Nederlanders nog heel wat te doen want tweederde van de volwassenen haalt dat namelijk bij lange na niet. Komt dat door ons gestreste bestaan? Aanhoudende stress zorgt weer voor vermindering van oxytocine aanmaak. Gevolg is dat de kwaliteit van sociaal contact en intimiteit afneemt. Beiden hebben we nodig om met onze partner onder de lakens te duiken. Tja, ik zeg ontstressen, regelmatig knuffelen en oefenen in het toepassen van de geluksinterventies voor een gelukkig leven. En, minstens twee keer per week sex!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten