Gelukkig door vriendschappen

Sinds 2010 ben ik vrijwilliger bij Activite, een thuiszorgorganisatie. Ik word als maatje bij mensen ingezet met een psychiatrische achtergrond of een ongeneselijke ziekte. Beide groepen hebben vaak een klein sociaal netwerk en dat heeft te maken met hun specifieke situatie. De hulpvrager ziet zijn of haar maatje één keer per week of één keer per 2 weken. Doel van het bezoek is afleiding en vooral leuke dingen doen. Ik vind het fijn en belangrijk om tijd door te brengen met mijn hulpvrager, een vrouw met een ongeneselijke ziekte. Zij laat ook duidelijk merken dat ze het fijn vindt als we elkaar weer hebben gezien.

Het verbonden voelen met anderen zorgt voor een gevoel van geluk. Bij geluk spreken we voornamelijk over het gevoelsleven, de balans van positieve en negatieve emoties. Elkaar zien en het samen prettig hebben, leveren vooral positieve emoties op en deze zorgen weer voor een voldaan gevoel. Voldoening is hierbij cruciaal, blijkt uit onderzoek. Want geluk ontstaat slechts door voldoening, niet door liefde of plezier. En als je je gelukkig voelt, is dat direct van invloed op je vitaliteit. Voel je je even niet zo happy, doe iets wat je een voldaan gevoel oplevert. Ik zal me blijven inzetten voor mensen waarvoor sociale contacten erg belangrijk zijn. Het levert ons beide in ieder geval voldoening op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten