De snelle positieve effecten van het stoppen met roken

Deze maand ben ik 6 jaar geleden gestopt met roken. En ik ben heel blij dat ik sindsdien nooit meer een sigaret heb aangeraakt. Ik weet nog goed dat ik tijdens de nieuwjaarsreceptie op de hockeyclub mezelf had voorgenomen dat ik zou stoppen als het pakje op was. Ik vond de laatste sigaretten gewoon smerig. En dat vond ik eigenlijk al heel lang. Je wilt niet weten hoe vaak ik om die reden gestopt ben. Soms langer dan een jaar. En dan weer beginnen. Hoe stom kun je dan zijn?

Ik las in de column van Ben Tiggelaar in Intermediair dat volgens een hoogleraar roken vooral wordt veroorzaakt door onbewuste automatische processen. Het is dus een kwestie van herprogrammeren van gedrag. Maar dat is juist zo moeilijk. Daar komt bij dat de overheid die gedragsverandering niet echt stimuleert. Je mag weer volop paffen in de kleine kroegen. Het ontmoedigingsbeleid van de overheid vind ik veel te slap.

De overheid zou bijvoorbeeld kunnen inzoomen op de snelle positieve effecten van het stoppen met roken:
  • 20 minuten na het stoppen worden de hartslag en bloeddruk weer normaal
  • Na 8 uur is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder. De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal
  • Na 2 dagen is er geen nicotine meer in het lichaam
  • Na 2 dagen is het smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd
  • Tussen de 2 en 12 weken verbetert de bloedcirculatie in het lichaam
Stoppen met roken heeft een positief effect op je hart, vaten en longen. De kans dat je ziek wordt als je doorgaat met roken is aanzienlijk. Gun je jezelf dat echt? Ik kan het me niet voorstellen dat het een bewuste keuze is.

1 opmerking:

  1. Als roken geen verslaving was, zou deze argumentatie werken. En iedere roker weet dat het slecht is, dat wisten ze al voor ik geboren was.

    De overheid moet het roken inderdaad niet makkelijker maken, maar bange verhalen werken òòk niet. Maar de meeste mensen stoppen, omdat het roken ongemakkelijk wordt. Je moet ergens anders gaan staan, buiten in de kou en regen, en dan sta je ook nog eens heel stoer te kijk voor iedereen. In plaats van stoer, ben je dan een looser, en dan kun je maar beter stoppen.

    Maar van deze regering verwacht ik dat niet, die lijken mij uit te zijn op snelle successen. Dan scoor je beter met 130 rijden en heel liberaal in de kroeg roken.

    BeantwoordenVerwijderen